Til forsiden
Udskriv

Bellevue Teatret

 

Dette er historien om Bellevue Teatret som biograf (1937-1990)

 

 

Bellevue Teatret, facadetegning fra 1936

 

Bellevue Teatret, Strandvejen 451, årstal ukendt. Foto: postkort, fotograf ukendt, Gentofte Lokalarkiv

 

Arne Jacobsen vandt i 1932 opgaven med at tegne et nyt badeanlæg til Bellevue Strand, og det blev samtidig begyndelsen på en storstilet udvikling af hele området. I løbet af det følgende årti virkeliggjorde Arne Jacobsen sin vision, der ud over Bellevue Strandbad og Bellevue Teatret inkluderede en række byggerier, der siden har skrevet sig ind i arkitekturhistorien (kilde: arnejacobsen.com).

 

Teatret blev opført som et sommerteater med mulighed for biograf i vinterhalvåret, lidt i stil med World Cinema i Cirkusbygningen i København. Der blev i sommeren 1936 spillet revy med Liva Weel. I 1937 får Christian Ahlefeldt Hindenburg bevilling til at drive biograf. Han havde tidligere haft bevilling til Hellerup Biograftheater (1908-1930). Operatørrummet blev udstyret med kinomaskiner fra Western Electric.

 

Bellevue Teatret, facaden set fra nordøst. Foto Arkitekturbilleder.dk, Børge Nielsen

Bellevue Teatret, bygningen set fra nord. Foto Arkitekturbilleder.dk, Børge Nielsen

 

 

Bellevue Teatret, foyeren med bar. Foto Arkitekturbilleder.dk, Børge Nielsen

 

Bellevue Teatret, salen set fra scenen. Foto Arkitekturbilleder.dk, Børge Nielsen

 

Bellevue Teatret er et af de første eksempler på, hvordan Arne Jacobsen gennemdesignede sit byggeri, lidt i stil med det senere Hotel Royal i Hammerichsgade i København. Teatret og den tilhørende restaurant blev indrettet med specialdesignede møbler og lamper, der passede ind i den moderne, funktionalistiske arkitektur og teatrets funktion som sommerteater.

 

 

 

 

Det var et meget elegant teater. Selve teaterrummet var 16 meter bredt ved scenen/prosceniet. Rundt om scenerummet var anbragt garderober til skuespillerne samt diverse kontorer, så selve bygningen var noget bredere end de 16 meter. Langs salens sider var der foyer med garderober til publikum. Som der fremgår af plantegningen var der etableret operatørrum på balkonetagen som ragede lidt ud i salen.

 

Salens vægge var udsmykket med blå og hvide striber, der forbandt rummet med de stribede livreddertårne på stranden udenfor. Balkonforkant og underkant var af bambus.  Scenetæppet blev malet af den danske kunstner og illustrator Aage Sikker Hansen (1897-1955) forestillende et bademotiv hentet fra den nærliggende strand. Der var 789 pladser fordelt på gulv og balkon. Taget over salen kunne skydes til side for at få frisk luft ind. Det var smart om sommeren og blev særdeles praktisk  efterfølgende, idet biografen spillede rigtig mange helaftensfilm - hvor taget blev åbnet i pausen, mere om dette senere.

 

15. oktober 1937 åbnede biografen med Verdenspremiere på den amerikanske film ”Væk med Millionerne” fra Columbia Film.

 

I 1939 lukker biografen kortvarigt, da direktøren ikke ønsker at fortsætte. Ny bevillingshaver bliver filmdirektør Jørgen Christian Stannow, som samtidig opgraderer teknikken i operatørrummet.

 

I 1940 opgiver man teaterdriften og fortsætter herefter udelukkende som biograf. Der males "KINO" på facaden.

 

 

 

I 1945 stopper Jørgen Christian Stannow som bevillingshaver og bliver erstattet af skuespiller Ejner Federspiel (1896-1981), som om nogen satte sit præg på biografen. Han var helt frem til sin død tillige aktiv som skuespiller, hvor han spillede den gamle vagtmand i de fleste Olsen-Banden film. Flere i branchan var dog utilfredse med det ikke blev en "filmmand", men derimod en skuespiller som overtog bevillingen. 

 

Den nye direktør fik i 1954 udstyret biografen med WideScreen og i 1955 kom der 4-sporet CinemaScope til. Biografen opgraderes til 70mm biograf i 1961 med "Can-Can" i Todd-AO og 6-sporet magnetlyd. Lærredet var ca. 12 meter bredt. Kinomaskinerne var italienske Victoria X fra Cinemeccanica. Bellevue er nok mest kendt for de mange efterfølgende 70mm film som blev vist med stor succes i ugevis. I 1964 viste biografen "Hopla vi lever" i 70mm i hele 20 uger. Da de fleste var helaftensfilm, blev taget som tidligere nævnt åbnet i pausen. Det stod sågar i annonceringen.

 

2. juledag 1967 

 

Biografen får fra sidst i 1950'erne og frem til midt 1970'erne en stribe danmarkspremierer, som blander sig med repriserne på de store 70mm film, som man har kunnet vise fra 1961. Direktøren var meget respekteret i branchen, hvilket var en fordel når der skulle tilrettelægges filmprogram.

 

Biografen gjorde meget ud af altid at vise filmene i den korrekte afmaskning. "Ben-Hur"  (MGM format 2,76:1) som i Palladium blev en smule mishandlet, da kanterne af billedet blev afkortet (Todd-AO 2,2:1), fik i Bellevue den korrekte afmaskning. På kopien som blev sendt rundt i Danmark, medfulgte efterfølgende de originale maskeplader fra Bellevue Teatret.

 

 

 

 

Film i Bellevue og Bio Lyngby - september-oktober 1966 i kronologisk rækkefølge

 

Den nærliggende Bio Lyngby fik 70mm anlæg i 1965 med en sal på 600 pladser og et lærred en anelse mindre (11,5 x 5,25 meter) og de 2 biografer kæmpede ihærdigt om at få 70mm kopierne først, når de var udspillet i København. Bellevue vandt for det meste den kamp, men Bio Lyngby fik dog både "My Fair Lady", "Sound of Music", "Bibelen... i begyndelsen", "Panserslaget ved Ardennerne" og "Kanonbåden San Pablo" før Bellevue. Bellevue havde endvidere den fordel at stort set samtlige filmselskaber leverede film til biografen. I Kongens Lyngby skulle Bio og Kino deles om filmselskaberne, hvilket betød at selv om der var 70mm kopier af f.eks "Meyerling", "Oliver" og "Funny Girl" blev de vist i Kino i 35mm udgaven.

 

 

 

I 1967 får Bellevue premiere på Sidley Lumet's film "Gruppen" med blandt andet Candice Bergen, Joan Hackett og Elizabeth Hartman. Filmen er baseret på en roman af Mary MacCarthy og handler om 8 overklassepiger fra universitetsårgang 1933 med en beskrivelse af amerikanske kvinders livsstil og vilkår, deres forskellige veje i livet og et møde  mellem alle 8 et par årtier senere.

 

Federspiel havde gjort et regulært kup idet filmen blev en stor succes og holdt sig på plakaten fra danmarkspremieren 23. januar og frem til 4.juni. Det blev biografens største succes overhovedet. 

 

Politikens anmelder Anders Bodelsen, gav filmen en blandet anmeldelse, men filmen blev meget populær. Publikum kom fra hele landet og blev blandt andet fragtet til Klampenborg i busser.

 

Filmen fortsatte 5. juni herefter til Fasan Bio på Frederiksberg, hvor den spillede yderligere 6 uger. 

 

I 1974 stopper Ejner Federspiel som direktør for biografen i en alder af 78 år og den tidligere inspektør Brøndum bliver ny direktør. Hans første film bliver et gensyn med "Can-Can" i Todd-AO, som vises i Bellevue for 3. gang. Biografen giver dog nu underskud, da krisen på biografmarkedet i Danmark også kunne mærkes i Klampenborg. Biografen er temmelig nedslidt og har på ingen måde det originale udtryk bevaret. Stolene på gulvet er udskiftet med traditionelle biografstole med rødt betræk og der er opsat "skånevægge" således at det originale stribede stof var gemt væk.

 

I 1977 opgiver Brøndum og lukker biografen. Det er herefter tanken at konvertere tilbage til udelukkende at spille teater. 

 

Bellevue Teatret efter ombygning, her den ene balkonbiograf. Billedet stammer fra en reklame for tæppefirmaet - P E Uttrup 

 

Planerne ændres dog en smule, idet Jes Kølpin og Flemming Hertz, med kommunal støtte i ryggen, får mulighed for at ombygge teatret med to biografer på balkonen og teatersal på gulvet. De to nye biografsale får hver 78 pladser, men oplevelsen kommer aldrig op på højde med tidligere tider. Der bliver stadig spillet en hel del helaftensfilm, men i 35mm monolyd og på et forholdsvis lille lærred. Derudover var isoleringen mellem gulv og balkon ikke optimal og man kunne derfor som biografgæst risikere at følge med i forestillingen i salen nedenunder. I 1990 beslutter Gentofte kommune at fjerne det kommunale tilskud som var løbet op i omkring to mio. kroner årligt. Biografdriften stopper hermed og efterlader kommunen med kun een biograf - Gentofte Kino.

 

Sommerballet 2024, Alban Lendorf i Le Jeune Homme et la Mort. Foto: Bellevue Teatret/Christina Hauschildt 

 

Salen er efterfølgende blevet gennemført restaureret med respekt for bygningens historie og der er i dag alene teater og sommerballet mv. i Bellevue Teatret.

 

 

-oOo-

 

1954 

 

 

1961 - første 70mm film i biografen 

 

1961

 

 

 

 

 

26.12.1970